Kasutaja motiveerimine

Käilmasolevas projektis oleme lahendanud tarkvara testimise kasutajapoolsete testrühmade mehitamise abil. Miks nii?
Eelkõige seetõttu, et infosüsteem hõlmab erineva äriloogikaga valdkondi (esineb küll süsteemseid kordumisi töövõtetes, ent töösisu on erinev) ja kuna asutuses ei suuda keegi tsentraalselt detailset informatsiooni hallata, ongi parim ja efektiivseim lahendus suhelda otse lõppkasutajaga. Seoses sellega ei ole ka uuele tarkvarale üleminek liiga järsk, vaid sujuvalt toimub koolitus/ selgitustöö ning vead ja mittevastavuste väljaselgitamine käsikäes. Pingeline, ent kasulik mõlemale poolele (arendaja vs lõppkasutaja).

Inimesed on erinevad, see ju teada-tuntud tõde. Erinevus väljendub ka uue tarkvara adapteerimisel ja kohanemisel sellega. On heas mõttes uudishimulikke, kel uus seostub eelkõige sõnade "vaheldusrikas" ja "põnev". Ent loomulikult on ka kasutajaid, kelle jaoks uuendused "tüütud" ja "mõttetud". Et vot kus ma enne Exceliga tegin - kõik töötas ja kõik leidsin väga kiiresti üles.
Siinkohal tõusetubki teema "kuidas motiveerida kasutajat kasutama tarkvara, mille suhtes tal juba eos vastasseis". Mnjah, pole vast mõtet hakata talle rääkima sidusandmetest ja andmete ühetaoliseks viimisest süsteemse andmetöötluse läbi:) Kogemuste põhjal võin öelda, et parim ongi praktiline kasutamine. Selleks tuleb leida muidugi aega (mida tavaliselt pole:). Vajalik pole vast isegi personaalse arvuti olemasolu igale kasutajale, vaid nii et üks julgematest julgem teostab uusi tegevusi ja teised kõrvalt kommenteerivad. (Olen täheldanud, et kui igal kasutajal oma arvuti ja ta siis jänni jääb, seda suurem trots uue tarkvara suhtes tekib).
Aga kindlasti peab keegi kasutajate pundist asja praktiliselt proovima, sest powerpointi ja vaadete tutvustamisega enamik inimesi ei seosta... Ikka käeline tegevus!

Hea näide oli kasvõi uue Blogtree keskkonna juurutamine - esimestel päevadel võis kohata rohkelt postitusi a la sakib sajaga jne. Mõnda aega süsteemi "näppinuna" ja uusi funktsionaalsusi avastades, ei tundunudki asi enam hull, suisa vastupidi. Küllap Blogtree meeskond arvestas taolise šokimeetodiga (raks ja uus!), sest muudatus struktuuris polnud ju teabmis suur. Vaade jäi ju kasutaja jaoks suhteliselt samaks, ainult et palju funktsionaalsemaks ja "ilusamaks".

Ehk siis süsteemiosiste praktiline kasutamine lõppkasutaja poolt ASAP aitab teda uue süsteemiga kohaneda. Iga uue asjaga võib kaasneda stress, olenevalt inimeste kohanemisvõimest. Pole vast vaja erilist ettekujutus- ja empaatiavõimet, et mõista mida tunneb lõppkasutaja, püüdes täita oma seni eeskujulikult läbiviidud tööülesandeid, ent "uus süsteem sakib sajaga"....


Kommentaarid